Wie zijn wij Wie zijn wij

Wie zijn wij?
De Hervormde gemeente De Rank behoort tot de PKN en is een eigentijdse, relatief kleine kerkgemeenschap in Katwijk die in 1985 in opgericht door een aantal personen die zich niet thuis voelden in de traditionele kerken van Katwijk. Nu, in 2021 heeft De Rank ongeveer 140 leden die uit Katwijk en de randgemeenten komen.
Onze identiteit kenmerkt zich door betrokkenheid op elkaar en de samenleving en door pluriformiteit. De Rank is een gemeenschap waar mensen God en elkaar zoeken en spiritueel gevoed worden. Het zijn leden die op een eigentijdse, flexibele manier, de diensten vorm willen geven: die het fijn vinden als iedereen aan het avondmaal meedoet en dat er ruimte is voor de vrouw in het ambt.
De Rank zouden we kunnen plaatsen aan de linkerzijde van de midden-orthodoxie en staat open voor vrijzinnige geluiden.

Ons profiel (maatschappelijke visie)
De Rank probeert actief een standpunt in te nemen op het gebied van maatschappelijke aangelegenheden. Onrecht bestrijden zien wij als bijzondere taak van de kerk in een soms onrechtvaardige wereld.
Wekelijks besteden we aandacht aan de minderbedeelden in de wereld middels onze collecten tijdens de kerkdienst. De ZWO-commissie (Zending, Werelddiaconaat en Ontwikkelingssamenwerking) organiseert onder andere, in samenwerking met R.K. Parochiekern H. Joannes de Doper, een jaarlijkse vastenactie. De opbrengst daarvan is bestemd voor gezamenlijk vastgestelde doelen.

De ontmoeting in kerkdiensten
De wekelijkse kerkdiensten van De Rank hebben een rijke en gevarieerde liturgie met veel vrijheid om het ‘anders’ te doen. Daarbij legt de Liturgiecommissie de accenten veel meer op vernieuwing dan op het behoud van het bestaande.
Naast 12 diensten van onze vaste voorganger ds. Iman Padmos, gaan gastpredikanten voor. Mede door die verscheidenheid aan predikanten ontstaat ook een bijzondere invulling van de kerkdiensten.
Er wordt ruimte geboden voor diensten die anders zijn, zoals vespervieringen en Kunst in de Kerk. Elk jaar wordt een dienst voorbereid en geleid door enkele gemeenteleden.

Overige ontmoetingsmomenten
Behalve de wekelijkse kerkdiensten, kent De Rank verschillende mogelijkheden voor ontmoeting. Na de dienst kan men blijven koffiedrinken en regelmatig zijn er gespreksgroepen.

Samenwerking met andere kerken in Katwijk
De Rank streeft naar samenwerking met andere kerken in Katwijk en omgeving. Hiervoor is al de samenwerking met de R.K. Parochiekern H. Joannes de Doper genoemd. Deze samenwerking bestaat al een flink aantal jaren. Naast gezamenlijke gesprekgroepen is er ook twee keer per jaar een gezamenlijke kerkdienst.
Ook is er samenwerking met de Open Hofkerk (de PKN gemeente in Katwijk aan den Rijn) en met de PKN gemeente ‘De Goede Herder, in Valkenburg. De samenwerking met deze twee PKN gemeenten uit zich in een gezamenlijke opzet van Leren en ontmoeten. De activiteiten van Leren en Ontmoeten betreffen vooral het kennismaken met specifieke geloofsgebieden en het elkaar ontmoeten.

Beleidsplan Beleidsplan

Interview Interview

Hieronder een nadere kennismaking met onze nieuwe predikant Iman Padmos.
Toen het interview met Liesbeth Oort gereed was dacht ik: dat moeten wij natuurlijk ook met Iman Padmos doen en dat vindt u hieronder.

Rob van Vreedendaal
lees meer ยป