Collectes Collectes
Hartelijk dank voor alle bijdragen.
Namens de diaconie, Aaldert Onink

Nieuws van de Diaconie Nieuws van de Diaconie

Algemeen
De diaconie heeft de jaarrekening 2023 opgesteld en goedgekeurd. Deze wordt ter beoordeling aan de controlecommissie voorgelegd en vervolgens aan de kerkenraad ter vaststelling aangeboden. Iedereen die deze jaarrekening wenst in te zien kan een afspraak met de scriba maken.

Collecten voor april
07 april Terre des Hommes
14 april Diaconie De Rank
23 april Diac. Centrum De Bakkerij
30 april Vluchtelingenwerk Katwijk

Voedselbank
Het is mogelijk om voor de Voedselbank punten te sparen die op koffiepakken van Douwe Egberts zitten. De Voedselbank kan deze bonnen inleveren en krijgt daarvoor koffiepakken die ze aan hun klanten kunnen uitreiken. De bonnen kunnen bij de collectetafel worden ingeleverd en de diaconie zorgt ervoor dat ze bij de Voedselbank komen.

Bankrekening Diaconie Bankrekening Diaconie
Penningmeester Diaconie
Aaldert Onink
De Poel 84; 2231TK Rijnsburg
Tel. (071) 40 31 533
Diaconie:
Raborek. NL 37 RABO 0331816504 t.n.v.
Diaconie Hervormde gemeente De Rank, Katwijk

KvK Diaconie KvK Diaconie
KvK nummers Diaconie:
Diakonie Hervormde gemeente van bijzondere Aard de Rank te Katwijk met KvK nummer 76424936.

Paaskaars 2024 Paaskaars 2024

Voor 2024 is een paaskaars met het reliëf DE DUIF MET REGENBOOG gekozen.
Na de zondvloed belooft God aan de mensheid om nooit meer zo’n vloed te sturen die de wereld zal verwoesten. Met de regenboog bevestigt God deze belofte en het is een teken van zijn eeuwig verbond met/trouw aan de mensheid (Genesis 9). Óók Jezus doet een belofte: na zijn heengaan zal God, zijn Vader, de heilige Geest zenden “om voor altijd bij u te blijven: de Geest van de waarheid.” (Johannes 14) De duif is hier het beeld van de Heilige Geest.
lees meer ยป

Werkzaamheden van de diaconie Werkzaamheden van de diaconie

De werkzaamheden van de diaconie omvat een breed scala aan activiteiten. De diakenen stellen jaarlijks een begroting en een jaarrekening op. Zij verzorgen de avondmaalsvieringen, stellen het collecterooster op en leggen dat ter vaststelling voor aan de kerkenraad en collecteren tijdens de diensten. Verder participeren diakenen in de commissie ledencontact, de werkgroep ZWO en de liturgiecommissie. Ook proberen de diakenen armoede in de gemeente en in de samenleving te signaleren en zo mogelijk daarop in te spelen. Het signaleren van armoede is echter geen eenvoudige zaak, gemeenteleden lopen niet met hun problemen “te koop”.
De financiële middelen daartoe worden verkregen uit de diaconiecollecten en uit giften. Een punt van zorg is de grote terugloop in giften waardoor de diaconale zorg zwaar onder druk is komen te staan.

Voor de collectes wordt een jaarrooster opgesteld waarbij de rode draad wordt gevormd door de  landelijke collectes van PKN en Kerk in Actie. Daarnaast wordt 4 à 5 keer per jaar gecollecteerd voor een plaatselijk doel, dat is Stichting De Brug, evenzoveel keren voor een regionaal doel, dat is het Diaconaal Centrum De Bakkerij te Leiden, en ook 4 à 5 keer voor een internationaal doel.

De werkgroep ZWO De werkgroep ZWO

De werkgroep ZWO werkt uiteraard nauw samen met de diaconie. Deze werkgroep werkt mee aan de voorbereiding en uitvoering van de Zondag van het Werelddiaconaat en organiseert, in samenwerking met de RK Parochie H. Joannes de Doper, de jaarlijkse vastenactie en de zogenaamde "sobere maaltijd" .De opbrengst is voor een in overleg vast te stellen doel.
Ook organiseert ZWO acties: bijvoorbeeld de creatieve workshops rond Kerstmis en Pasen.

Zie ook bij Commissies: Klik hier

Overige activiteiten Overige activiteiten

Het werk van de diaconie en de commissie ZWO wordt binnen de gemeente alom gewaardeerd. Uit de opbrengst van collecten en acties kan geconcludeerd worden, dat men er in slaagt aansprekende collectes en actiedoelen te vinden.
De maandelijkse inzameling voor de Voedselbank Katwijk vind in de gemeente grote weerklank. Het direct doorgeven van het ingekochte voedsel aan de diaconie ten bate van de voedselbank, laat het mes aan twee zijden tegelijk snijden.

De toekomst De toekomst

Inspelend op actuele gebeurtenissen en ontwikkelingen, willen de diaconie en de werkgroep ZWO doorgaan met hun activiteiten. Er zal worden gezocht naar mogelijkheden om de inkomsten van de diaconie te verhogen buiten de collectes om.
Daarmee kan vaker worden gereageerd op de vele verzoeken tot financiële ondersteuning van maatschappelijke belangengroepen. Bij oproepen voor noodhulp van bijvoorbeeld Kerk in Actie, worden ad hoc collectes gehouden.