Pinksteren 2023 Pinksteren 2023

Pinksteren achter De Stal
Op zondag 28 mei vierden we met velen bij de hooiberg achter De Stal het feest van Pinksteren 2023, “Het feest van inspiratie en enthousiasme.” Een openlucht viering met als voorgangers pastor Kees van Lent en dominee Iman Padmos, terwijl het gospelkoor Deliverance het muzikale deel verzorgde.
Het was een dienst vol symboliek. Allereerst al de plaats van de dienst, achter De Stal. De stal die in het kerkelijk jaar zo’n belangrijke plaats inneemt in het kerstverhaal en dat dit, na Kerstmis en Pasen, nu ook weer deed bij het derde grote christelijke feest Pinksteren.
En waar in de Evangeliën bij Pinksteren gesproken wordt over de samenkomst van vele volken was dat ook nu een beetje het geval. Bezoekers uit de directe omgeving van Kaag, leden van De Rank uit Katwijk, maar ook vakantiegangers uit andere delen van het land. Het verschil in talen viel wel mee. Er werd gesproken in het Nederlands en de gospels waren uitsluitend in het Engels maar omdat er, in tegenstelling tot in de Bijbelverhalen, niet op werd gerekend dat iedereen het Engels goed kon volgen waren de liederen vertaald en dus was er geen spraakverwarring. Het enthousiasme van Pinksteren werd volop vertaald door het koor en de mooie geestrijke woorden van Iman over inspiratie vertolkten de Bijbelwoorden zodanig dat ze helder waren voor eenieder ongeacht de kerkelijke achtergrond.

De symboliek kwam ook fraai tot uiting als de stralende zon af en toe schuil ging achter een overdrijvende wolk, want wie krijgt daar in zijn leven niet mee te maken. Ook uit het leven gegrepen was af en toe het overweldigende geluid van overvliegende toestellen op weg naar een veilige landing.
Hoe vaak worden gematigde woorden niet overstemd door het gebulder van hen die het beter denken te weten. Erg mooi gevonden was de stilte die Iman dan even betrachtte want tegenover onredelijk gebulder moet je soms even stil zijn en vervolgens terugkomen met woorden die ertoe doen.
Ook het normale leven ging door. Een jongen die even op zijn skelter kwam luisteren en het ventje dat gewapend tegen de harde maatschappij rondliep met bokshandschoenen aan. Fijn dat ook de jeugd vertegenwoordigd was.
En vergeet ook de mieren niet die blij waren dat ze de weg hadden gevonden naar de inhoud van een damestasje, ook voor hen was het eventjes een feestelijk moment.
De totale indruk? In een overdenking bij De Rank werd een keer gezegd: “Een kerkdienst heeft een religieus en een sociaal aspect en soms is het sociale aspect belangrijker dan het religieuze.” Deze dienst was er één met beide aspecten in zich. Het is aan ieder persoonlijk om te bepalen wat voor hem/haar het belangrijkste aspect was.
Het in de groep nuttigen van koffie en een krentenbol, allebei overvloedig aanwezig, behoort ook tot het sociale aspect en ik weet zeker dat iedereen dat onderdeel als zeer smakelijk heeft ervaren. Het was een mooie ochtend.

Aaldert Onink