Valentijnsbuffet Valentijnsbuffet

Verslag Valentijns buffet In een zaal van De Open Hof werden zo’n 50 leden van De Goede Herder, De Open Hof en De Rank ontvangen. De koks van de drie kerkgemeenschappen hadden hun uiterste best gedaan om er een gevarieerde, gezonde, vegetarische maaltijd van te maken. Ds. Koekkoek opende de maaltijd met het verhaal van de heilige Valentijn. Valentijn is de naam van één van de heiligen/martelaren uit de 3e ,4e of 5e eeuw en 14 febr. riep Paus Gelasius in 496 uit tot de dag van de heilige Valentijn. (zijn vermoedelijke sterfdag). Hij werd (terecht) vereerd door mensen maar zijn daden zouden slechts bij God bekend zijn. Het verhaal wil dat hij als mensen hem om raad vroegen ook een bloem gaf. (vandaar de bloemengroet op Valentijnsdag). Deze dag kwam uit commercieel oogpunt met de nadruk op de liefde oorspronkelijk uit de VS overwaaien en is inmiddels gemeengoed geworden in Nederland. In de hal van De Open Hof stonden de gamellen opgesteld en iedereen kon, ook onder het genot van een al of niet alcoholische drank, wat van zijn of haar gading nemen. Niet alleen verschillende soorten soep ( bijv. linzen, pompoen- en of mosterdsoep) maar ook de verschillende hartige taarten vielen in de smaak. Ook aan een nagerecht was gedacht. Iedereen liet het zich goed smaken. Aan het eind werd er een gedicht over de liefde voorgedragen. Nogmaals veel dank aan de organisatoren voor alle inspanningen!

Thea Sterk

Activiteiten van de Commissie Leren en Ontmoeten, waarin de Hervormde Gemeente ‘De Rank’, de Gereformeerde Kerken "De Goede Herder" en de Open Hof samen werken.