Gemeentezondag 2019 Gemeentezondag 2019

Vorig jaar (23 september) werd onze gemeente uitgenodigd voor een gezamenlijke viering in de Protestantse kerk op Kaageiland. Dit jaar (25 augustus) was het net andersom. We ontvingen onze
gasten in ‘Zomers Beachclub’ aan de Boulevard. Dat was echt genieten, mede dankzij het fantastische weer.
Na een uur vertrokken we met z’n allen naar de aula van het Pieter Groen College voor de viering. De opkomst was heel goed. Het thema was ‘Water, wat ons verbindt’.
Want beide gemeenten hebben met water te maken. Vanaf het begin van de viering stonden er twee flesjes met bevroren water op de tafel. Het één was net iets groter dan het ander. Tijdens de overweging heb ik beide flesjes opgepakt om aan te geven wat de symboliek was. Het ene flesje stond voor De Rank en het andere voor De Kaag.

Beiden met bevroren water. De hoop was dat het ijs aan het einde van ons samenzijn ontdooid zou zijn. Dat wij als twee gemeenten aan elkaar warmte zouden ondervinden en zo ontdooien. Volgens mij is dat prima gelukt. Wel vroeg iemand tijdens het koffiedrinken aan mij, waarom het wat grotere flesje ‘De Rank’ symboliseerde en het wat kleinere flesje ‘De Kaag’. Ik weet op dit moment even niet meer wie dat was en of hij/zij zelf met het antwoord kwam of dat ik daar gevat op heb gereageerd. Maar het antwoord was: Katwijk ligt aan zee en Kaag aan een plas!
Verder kwamen er vanuit de Bijbel twee beelden aan de orde die met water te maken hebben. Het volk Israël dat door de Schelfzee, door de diepte heen moest gaan om aan de andere kant op het droge te komen. Net als de doop. Je kunt nog zo ondergedompeld worden in het water, je komt er wezenlijk altijd weer boven uit. En het beeld van Jezus die de voeten van zijn leerlingen wast. Hij ging door de knieën om te laten zien waar het in het leven om gaat: elkaar dienen. Er zijn allerlei verbindingen te maken. De vrouwengesprekskring heeft met mij meegedacht in de voorbereiding. Muzikale medewerking was er van de cantorij onder leiding van Cees van Delft, van onze organist Wim Hagen en vanuit de Kaag van Jan Biemond (piano) en Aad Wols (saxofoon).

Dank aan bovengenoemden voor hun bijdrage en aan ons kostersechtpaar Joke en Rinus Zuijderduijn, aan Kees Visser die het hapje en drankje heeft aangestuurd en de vrijwilligers die met soep en quiche kwamen, aan alle andere vrijwilligers en aan Coby van Duijvenboden en Henk de Mooij die vanuit de kerkenraad alles in de steigers hebben gezet!